Jaki rodzaj e- pojazdu wybrać?

Electric bicycle, to urządzenie, które odróżnia się od tradycyjnego roweru i nie jest skuterem. Rowery elektryczne, bo o nich mowa, plasują się pomiędzy wymienionymi pojazdami, a szczegóły jasno określa ustawa, która ogranicza zasady konstrukcji i mocy. Czym zatem jest rower elektryczny, jak działa? Czy warto go kupić? A może wybrać skuter lub jednoślad innego rodzaju?

Działanie roweru elektrycznego

+Jazda możliwą jest dzięki sile pedałowania. Uruchamia się wówczas mechanizm wspomagania, w momencie przekroczenia przez pojazd prędkości wynoszącej 25 km/h.
+Maksimum mocy pojazdu wynosi 250 V, zaś napięcie nie przekracza 48 V.
+Posiada sterownik, silnik i akumulator.
+Silnik w rowerze elektrycznym może łączyć się z korbą i umiejscowiony jest w piaście koła, tylnej lub przedniej.
+Sterownik. Pozwalają na sterowanie mocą wspomagania. Im szybciej pedałujemy, tym mocniejsze wspomaganie.
+Akumulator żelowy lub zasilanie litowo- jonowe. Zasilanie litowo– jonowe jest lżejsze. Montowane są na ramie lub na bagażniku. W sprzedaży dostępne są rowery, których akumulator można ładować bez konieczności zdejmowania go. Spotkamy się jeszcze z akumulatorem litowo- polimerowym, niklowo- metalowo- widokowym oraz akumulatorem niklowo- kadmowym.

Dodatkowe elementy rowerów elektrycznych

+Panel- steruje wspomaganiem
+Ekran LED- wskazuje parametry
+Czujnik pomiaru prędkości
+ Klamki hamulcowe

Rowery elektryczne– najpopularniejsze modele

+Miejski rower elektryczny. Jak sama nazwa wskazuje idealny do poruszania się po aglomeracjach. Użytkownik takiego sprzętu zachowuje wyprostowaną sylwetkę. Konstrukcja roweru miejskiego umożliwia zamontowanie koszyka na zakupy, drobny bagaż czy torebkę. Plusem takich rowerów jest możliwość dojazdu do pracy. Jazda ze wspomaganiem pozwala czuć się świeżo, nawet po przebyciu długiej trasy, co dojeżdżający do pracy cenią sobie najbardziej.
+Rower górski. Silnik jest umieszczony w centralnej części jednośladu. Doskonale przystosowane do trudnych tras, wysokich podjazdów i wycieczek po nierównościach terenu.
+Trekkingowe i crossowe. Silnik zamontowany centralnie lub w tylnej piaście. Modele te są najbardziej uniwersalne, ich wachlarz możliwości jest imponujący. Sprawdzą się zarówno, jako rowery do jazdy po mieście, ale będą też nadawały się na wycieczki poza aglomeracje, w tym także na bardziej wymagającym i trudnym terenie.

A może skutery?

+Stworzone do jazdy po mieście. Mają zasięg od 50 do 150 km. Można zwiększyć ich zasięg do 100 km, biorąc ze sobą w trasę dodatkowy akumulator.
+Do jazdy po płaskim terenie wystarczy akumulator o pojemności 2000 W. Większą pojemność akumulatora sprawdzi się przy terenie wzniesionym i znacznie podnosi komfort jazdy.
+Akumulator ołowiowy w skuterze elektrycznym zimniejsza zasięg, przez to, że dużo waży. Jego żywotność jest dosyć krótka, ale plusem jest wysoka odporność na ujemne temperatury.
+Akumulator litowo- jonowy ładuje się krócej niż akumulator ołowiowy, średnio o cztery godziny. Dodatkowe akumulatory dostępne są tylko dla tych skuterów, które mają już baterie litowo-jonowe.
+Zanim zdecydujemy się na zakup możemy, tak jak w przypadku samochodów osobowych, skorzystać z sparingu.
Wybór jednośladu powinien być uwarunkowany indywidualnymi potrzebami. Tradycyjny rower raczej nie wyjdzie z mody, ale elektryczne jednoślady są doskonałą alternatywą. Warto też postawić na e- pojazdy o dobrych parametrach, z wysokiej klasy akumulatorami, tak aby jazda była czysta przyjemnością.