Elektronika samochodowa: czym jest i czym różni się od „normalnej” elektroniki?

Elektronika samochodowa to specjalnie zaprojektowana elektryka przeznaczona do użytku w samochodach, której montażem zajmuje się elektryk samochodowy. Elektronika samochodowa może być poddawana bardziej ekstremalnym zakresom temperatur i dlatego jest oceniana na bardziej ekstremalne zakresy temperatur niż komercyjna (tj. normalna) elektronika.

Większość urządzeń elektrycznych jest produkowana w kilku klasach temperatur, przy czym każdy producent określa własne temperatury znamionowe. Dlatego projektanci i inżynierowie muszą zwracać szczególną uwagę na rzeczywiste specyfikacje w kartach katalogowych produktów. Poniższa lista jest przykładem ocen/stopni temperatury. Zwróć uwagę, że klasa motoryzacyjna ustępuje tylko klasie wojskowej (pod względem ekstremalnych temperatur):
• Komercyjne: 0°C do 85°C
• Przemysłowe: -40°C do 100°C
• Motoryzacja: -40°C do 125°C
• Wojskowe: -55°C do 125°C

Teraz możesz zapytać, dlaczego po prostu nie używać klasy wojskowej we wszystkich zastosowaniach? I jest jedna prosta odpowiedź: koszt. Możesz być pewien, że wraz ze wzrostem temperatury urządzenia rośnie jego koszt — czasami znacznie.

Jednak oprócz specjalnej oceny temperatury, urządzenia noszące termin „elektronika samochodowa” to urządzenia, które zostały zaprojektowane lub zostały przystosowane do użytku w zastosowaniach samochodowych. Kategorie tego obejmują carputerów, telematykę i systemy informacyjno-rozrywkowe.

Carputer (połączenie słów samochód i komputer) to tak naprawdę nic innego jak spersonalizowany komputer PC zaprojektowany do pracy w samochodzie z jedną lub kilkoma z następujących dodatkowych funkcji:
• Kompaktowy rozmiar
• Niskie zapotrzebowanie na moc
• Indywidualne komponenty Customize
• Obsługa wideo (DVD)
• Możliwość odtwarzania muzyki (MP3)
• Obsługa Bluetooth
• Z obsługą USB
• Możliwość Wi-Fi
• Nawigacja GPS

Pierwsze użycie komputera w samochodzie dotyczyło sterowania silnikiem. Nazywano go komputerem ECU lub jednostką sterującą silnika. Był rok 1968, kiedy w Volkswagenie pojawił się pierwszy ECU pełniący jedną konkretną funkcję: EFI (elektroniczny wtrysk paliwa).

Telematyka.

Telematyka (połączenie słów telekomunikacja i informatyka) to szeroko rozumiane zintegrowane wykorzystanie telekomunikacji z wykorzystaniem technologii informacyjno-komunikacyjnych – jest to technologia wysyłania, odbierania i przechowywania informacji dotyczących samochodów za pośrednictwem urządzeń telekomunikacyjnych. Poniższa lista zawiera przykłady komunikacji, które wykorzystują lub w inny sposób wykorzystują telematykę:

• Śledzenie pojazdu/przyczepy
• Bezprzewodowa komunikacja bezpieczeństwa pojazdu safety
• System ostrzegania o zagrożeniach dla pojazdów
• Inteligentne technologie pojazdów
• Technologie wspólnego użytkowania samochodów
• Nawigacja satelitarna
• Bezpieczeństwo ruchu drogowego

Systemy informacyjno-rozrywkowe (kombinacja słów informacja i rozrywka) — określane również jako system rozrywki samochodowej (ICE) i system informacyjno-rozrywkowy w pojeździe (IVI) — to zbiór sprzętu i oprogramowania w samochodach, który zapewnia treści audio i wideo w połączenie informacji i rozrywki. Można argumentować, że systemy informacyjno-rozrywkowe były katalizatorem przekształcenia zwykłego samochodu w samochód inteligentny, czyli taki, który może zapewnić doskonałe zaplecze rozrywkowe (takie jak rozrywka w uchu), a także zapewnić technologie zdolne do wspomagania kierowcy, w tym asystowania. kierowca podczas parkowania samochodu, ostrzegając kierowcę na zatłoczonej trasie i proponując alternatywną trasę oraz zapewniając łączność z Internetem w samochodzie.